Aby nasze posiłki zawierały jak najwięcej witamin i składników mineralnych, powinny być oparte na produktach sezonowych. Lato to najlepszy czas na dostarczenie organizmowi dużej dawki energii! Do tego warto wiedzieć, gdzie najlepiej robić zakupy, z czym łączyć produkty oraz których nie przetwarzać.

GDZIE I KIEDY SZUKAĆ?

Najlepiej odwiedzić zaufane stragany lub rolników. Wtedy będziemy mieli pewność, że warzywa i owoce, które kupujemy, są najwyższej jakości. Należy również pamiętać, że każdego letniego miesiąca pojawia się inny produkt sezonowy.
W czerwcu są to: botwinka, rzodkiewka, sałata, szczaw, ziemniaki, natka pietruszki, truskawki, agrest, czereśnie, wiśnie. W połowie miesiąca: bób, brokuł, cukinia, fasolka szparagowa, kalafior, kalarepa, marchewka, ogórek, por, seler (liście), szparagi, szpinak. Pod koniec miesiąca – groszek, śliwki i porzeczki.
W lipcu czas na: botwinkę, bób, brokuły, cukinię, fasolkę szparagową, groszek, kalafiora, kalarepę, marchewkę, natkę pietruszki, ogórki, pory, rukolę, rzodkiewki, sałatę, seler (liście), szczaw, szparagi, szpinak, ziemniaki. Z owoców: agrest, arbuz, czereśnie, maliny, porzeczki, śliwki, truskawki, wiśnie. W połowie miesiąca: bakłażan, buraki, kukurydza, papryka, brzoskwinia i nektarynka.
Sierpień to wszystkie warzywa i owoce z lipca oraz papryka i pomidor. A także brzoskwinie, nektarynki, poziomki. Pod koniec miesiąca pojawiają się jagody i winogrona.
We wrześniu warto kupować wszystkie warzywa i owoce z sierpnia oraz brukselkę, dynię, jarmuż, gruszki, jabłka, jagody, jeżyny, pigwę, śliwki, winogrona, żurawinę.

ANTYOKSYDANTY

Letnie owoce i warzywa są ważnym źródłem antyoksydantów, czyli przeciwutleniaczy. To grupa związków chemicznych, które wspierają mechanizmy obronne komórek naszego organizmu, zwalczając wolne rodniki. Latem szukajmy witaminy C, likopenu, bioflawonoidów i beta-karotenu. Witamina C będzie obecna w porzeczkach, papryce, brokułach, kalafiorze i truskawkach. Świetnie rozpuszcza się w wodzie, a jej nadmiar jest wydalany z moczem. Pomidory i morele obfitują w likopen oraz beta-karoten, który dodatkowo znajduje się w marchewce i papryce. Likopen odbudowuje połączenia międzykomórkowe zniszczone przez nowotwory, a beta-karoten uniemożliwia wchłanianie wolnych rodników z otoczenia. Bioflawonoidy z kolei są w morelach, jagodach, papryce i pomidorze, wykazują silne działanie antyoksydacyjne.

ZAMIAST SŁODYCZY – OWOCE

W upalne dni zamiast czekolady warto sięgnąć po schłodzone owoce, koktajle lub sałatki owocowe. Latem jest w czym wybierać! Truskawki pomogą w upałach, ponieważ są bardzo moczopędne. Mają więcej witaminy C niż cytryny, a sole organiczne i pektyny dodatkowo oczyszczają jelita. Truskawki warto łączyć z produktami bogatymi w magnez (takimi jak pestki dyni, otręby pszenne, kakao, migdały, kasza gryczana), ponieważ właśnie wtedy będą odkwaszały organizm. Zawierają dużą ilość żelaza, więc dodatkowo chronią przed anemią oraz wzmacniają organizm. Kolejną letnią bombą witaminową są brzoskwinie, które zawierają witaminy A, B1, B2, B3, B6, C, PP. Działają oczyszczająco i odchudzająco, ponieważ są niskokaloryczne, nie zawierają tłuszczu ani sodu, a ich skórka jest bogata w błonnik. Dodatkowo zawierają enzym bromelinę, który pomaga spalać tłuszcz. Dzięki kwasom organicznym działają odkwaszająco i moczopędnie. Są bogatym źródłem boru, który wpływa na produkcję estrogenu. Wieloma zaletami mogą się również pochwalić wiśnie i czereśnie, które aż w 80% składają się z wody. Garść tych owoców zawiera prawie 300 mg potasu i 330 mg jodu! Dlatego polecane są osobom walczącym z nadciśnieniem, chorobami serca oraz niedoczynnością tarczycy. Znajdziemy w nich także duże pokłady witamin z grupy B oraz A i C. Nadają się na soki, kompoty, dżemy i w formie przetworów nie tracą swoich leczniczych właściwości. Latem koniecznie należy spożywać jagody i borówki, które mają właściwości bakteriobójcze i przeciwwirusowe (przede wszystkim jagody), działają w profilaktyce nowotworów (borówki) oraz regulują procesy trawienne. Dzięki dobroczynnym antocyjanom poprawiają wzrok, zmniejszają zmęczenie oczu i są skuteczne podczas zapalenia spojówek. Zawierają związki redukujące tak zwany zły cholesterol (LDL) i wspomagające dobry (HDL). Należy je jeść na surowo, ponieważ smażone i gotowane tracą swoje wartości.

SEZON NA STRĄCZKI

Lato przynosi nam również obficie warzywa strączkowe, które powinny znaleźć się w diecie każdego. Bób, fasolka, groszek – ich zbiory trwają od czerwca do sierpnia. Dostarczają wiele witamin z grupy B, wapń, fosfor, żelazo, miedź, cynk i jod. Zawierają białko wysokiej jakości, węglowodany i błonnik, a zalecana porcja dzienna to 1 szklanka ugotowanych nasion roślin strączkowych. Powinny być połączone z produktami pełnoziarnistymi, ponieważ wtedy stwarzają dobrze przyswajalne białko, które jest niezbędne w funkcjonowaniu organizmu. Dieta bogata w warzywa strączkowe może wpłynąć na zmniejszenie miażdżycy i chorób serca, a także nowotworów. Z kolei fitoestrogeny (naturalne hormony) poprawiają samopoczucie kobiet przechodzących menopauzę, łagodząc uderzenia gorąca i potliwość. Jedzmy zatem warzywa strączkowe, na które teraz jest najlepszy czas.

Letnie produkty bogate są w cenne składniki odżywcze, które pozytywnie wpływają na nasze zdrowie. Warzywa i owoce kuszą swoim zapachem oraz smakiem, wybierzmy więc zaufane miejsce, gdzie można wybrać się na zakupy, i zróbmy z tego weekendową przyjemność.