Witaminy są gwarancją zdrowia i urody. Dokonamy charakterystyki tych, które szczególnie troszczą się o nasz wygląd, w tym chronią skórę, włosy i paznokcie oraz zachowują ich kondycję na dłużej. Poniższy artykuł dostarczy Ci informacji co jest ich największym źródłem w diecie.

Beta – karoten jest prowitaminą witaminy A. Możemy go znaleźć w żółtych owocach i warzywach takich jak marchew, papryka, dynia, brzoskwinie oraz melony. Wątroba wytwarza z niego witaminę A, która chroni nas przed szkodliwym działaniem wolnych rodników z otoczenia. Ich nadmiar powoduje miażdżycę, raka i przedwczesne starzenie się. Witamina A uniemożliwia tworzenie się ich w organiźmie. Pomaga nam zachować młodość, więc należy o niej pamiętać.

Z uwagi na to, że niemal każda komórka naszego ciała ma receptory witaminy D, jest ona niezbędna dla zachowania zdrowej skóry. Zatem w diecie nie może więc zabraknąć: marchwi, pomidorów, jajek, podrobów, liściastych warzyw, fermentowanych produktów, drobiu czy ryb.

Witaminie, której zawdzięczamy nasz atrakcyjny wygląd jest bez wątpienia witamina E, która zwana jest także witaminą młodości, ponieważ to wyjątkowo silny antyutleniacz. Uniemożliwia wolnym rodnikom niszczenie włókien kolagenowych, znajdujących się w skórze, włosach i paznokciach. Tym samym zapobiega ich matowieniu i przebarwieniu. Ponieważ skóra to nasz organ o dosyć dużej powierzchni, który ma bezpośredni kontakt ze środowiskiem, najszybciej ulega widocznym gołym okiem niekorzystnym zmianom. Witamina E natomiast odnawia lipidy międzykomórkowe zwane cementem skóry, dbając o jej kondycję. Znajdziemy ją w olejach tłoczonych na zimno, orzechach takich jak: migdały, włoskie, a także w sałacie, kapuście, szprotkach czy naturalnym maśle.

Witamina C, którą znajdziesz w porzeczkach, truskawkach, zielonej natce pietruszki, żurawinie, malinach, wszystkich cytrusach, kalafiorze i szczypiorku jest silnym przeciwutleniaczem oraz wspomaga działanie innych antyoksydantów. Spowalnia procesy starzenia się organizmu oraz zapobiega rozwojowi chorób cywilizacyjnych. Wzmacnia naczynia włosowate i błony komórkowe, zapewniając im elastyczność. Jest niezbędna do syntezy kolagenu odpowiedzialnego za sprężystość, jędrność, napięcie i właściwe nawilżenie skóry oraz ciągłe odnawianie jej komórek. Ponadto opóźnia pojawienie się zmarszczek oraz wspomaga walkę z celluitem. Zapobiega powstawaniu siniaków, pozwala utrzymać ścięgna i więzadła w dobrej formie. Zapobiega więc urazom, przez co pozwala dłużej cieszyć się sprawnością fizyczną. Łagodzi alergie, którym sprzyja okres wiosenno – letni.

Inną witaminą, która musi znaleźć się w naszej diecie, abyśmy mogli cieszyć się zdrowiem jest witamina B1. Dzięki niej, nie zabraknie nam energii, ponieważ uczestniczy w syntezie enzymów, które przekształcają węglowodany w energię. Dostarczą nam jej ziemniaki, pestki słonecznika, zielony groszek. Ponadto wspomaga trawienie i zwiększa nasze zdolności intelektualne.