Wielkanoc małego alergika – przepiórcze jaja uratują święta!

Białko kurzego jajka jest jednym z tych produktów, których wiele osób zwyczajnie nie może spożywać. Uczulenie lub nietolerancja na ten wartościowy produkt, najczęściej są przypadłościami małych dzieci, których organizm nie jest jeszcze gotowy na jajko od kury.
Alergia na białko jest kłopotliwa każdego dnia, jednak w święta niemożność cieszenia się wielkanocnym symbolem, jest źródłem dodatkowych przykrości.

Na szczęście większość maluchów, które nie tolerują jaj kurzych, doskonale reaguje na znacznie mniejsze jajeczka od przepiórki. Wielkanocne śniadanie możemy więc oprzeć właśnie na nich.

Pisanki z jaj przepiórki będą wyjątkowe. Mierzące około 1,5 cm. jajka nie są jednolite, jak kurze, tylko pokryte licznymi ciemniejszymi plamkami – będziemy więc mieli pisanki we wzorki, bo barwnik nie pokryje skorupki równomiernie.

Maleńkie, obrane jajeczka będą też niezwykle efektowną, jadalną ozdobą wielu dań, a podane z kiełkami rzeżuchy prezentują się i smakują wyjątkowo.

Zastąpienie kurzych jaj, przepiórczymi ma sporo zalet. Nie tylko nie uczulają, ale też mają znacznie mniej tłuszczu i nie zawierają cholesterolu. Są za to bogatsze w cenne składniki odżywcze – witaminy z grupy B, karoten, żelazo, wapń, cynk i miedź oraz aminokwasy egzogenne. To także doskonałe źródło łatwo przyswajalnego fosforu.

Ze względu na dużą zawartość żelaza, przepiórcze jaja polecane są osobom cierpiącym na anemię, zwłaszcza dzieciom. Ten często niedoceniany produkt stanowi też ważny element diety chorych na astmę, cukrzycę, nadciśnienie oraz dolegliwości nerek i wątroby.

Do listy zalet przepiórczych jaj, warto też zapisać ich działanie wzmacniające układ odpornościowy, właściwości przeciwzapalne, bakteriobójcze i antydepresyjne. Nakrapiane jajeczka nie tylko poprawiają nastrój, ale nawet uznawane są za afrodyzjak.

Na koniec coś, co dla maluchów nie ma zazwyczaj większego znaczenia, ale jest bardzo istotne dla ich rodziców – zwłaszcza mam. Jaja przepiórcze są mniej kaloryczne od kurzych. 100 g tych jajek dostarczy organizmowi tylko 150 kcal. Biorąc pod uwagę, że jedno jajko waży średnio ok. 12 g, możemy ich zjeść aż 8, co w okresie Wielkanocy i tradycyjnych „bitew” na jajka, z pewnością jest bardzo dobrą wiadomością.

A więc smacznego i zdrowego przepiórczego jajka!