Różnic poza objętością porcji na talerzu nie ma zbyt wielu. Tak naprawdę, jeśli rodzice odżywiają się zachowując przy tym zasady zdrowego odżywiania się, to od pierwszego roku życia dziecko może odżywiać się tak, jak osoba dorosła. Im wcześniej dziecko zostanie nakierowane na właściwe odżywianie, tym większe są szanse na prowadzenie przez nie zdrowego życia, czyli takiego bez obciążenia przez choroby cywilizacyjne, metaboliczne, nadwagę, czy otyłość w późniejszym okresie. Dlatego warto zadbać o zdrowe i zbilansowane odżywanie dzieci, ucząc od najmłodszych lat odpowiednich nawyków żywieniowych, które zostaną na całe życie.

Zarówno dzieci jak i osoby dorosłe w celu nawodnienia powinny spożywać wodę. Dostarcza ona wielu minerałów, gasi pragnienie w upalne dni oraz nawadnia. Dzieci poniżej pierwszego roku życia, nie powinny pić wody wysoko zmineralizowanej. W obu dietach, unikać należy napojów słodzonych cukrem, syntetycznymi słodzikami, barwionych, gazowanych i konserwowanych chemicznie, herbatek słodzonych dekstrozą, czy glukozą. Dziecku znacznie trudniej jest zrozumieć, dlaczego nie może dostać kolorowego napoju, przecież jest na nim naklejka z postacią z ulubionej bajki. Rodzice jednak muszą zachować czujność i nie dać się ponieść marketingowym zabiegom producentów żywności, pamiętając o zdrowiu swojego dziecka. Tylko w ten sposób są w stanie zapobiec niekorzystnym konsekwencjom w przyszłości. Wszystko wymaga rozmów i tłumaczenia, ale jest to możliwe. Niedozwolone, zatem jest podjadanie niezdrowych przekąsek przez rodziców i jednoczesne zabranianie tego dziecku. Należy być konsekwentnym w działaniu. Jeśli rodzice będą się zdrowo odżywiać, dziecku wychowywanemu w takiej atmosferze łatwiej będzie funkcjonować. Nie bez powodu mówi się, że przykład idzie z góry. W obu przypadkach, czyli diecie dziecka i dorosłego istotne jest dostarczanie pełnowartościowego białka. Z uwagi na fakt, że wiele elementów w naszym organizmie zbudowanych jest z białka tj.: hormony, enzymy, krew, czy stawy musimy zadbać o to by, jakość dostarczanych posiłków była najwyższa. To, co jemy wpływa na to jak jesteśmy zbudowani od wewnątrz. Każdy z nas zna powiedzenie jesteś tym, co jesz. Dziecko budując swój organizm, rosnąc każdego dnia potrzebuje porcji białka nawet w trzech posiłkach, natomiast osoba dorosła potrzebuje takiej porcji w dwóch posiłkach. Trafnym wyborem zaspokajającym potrzeby białkowe są zapewne jajka, mięso, ryby oraz owoce morza. Obie diety powinny opierać się na warzywach, obecnych w każdym posiłku. Owoce natomiast, traktowane powinny być, jako podwieczorek. Soki owocowe stanowią świetne uzupełnienie diety zarówno dziecka jak i dorosłego. Należy zaznaczyć, że mam tutaj na myśli świeże soki, wyciskane bezpośrednio z owoców, a nie bezwartościowe soki z kartonika (przygotowywane z koncentratu). Nie zapominajmy o kiszonkach (nie kwaszonkach) i ich dobroczynnym wpływie na naszą florę jelitową oraz rosole, ale takim bez makaronu. Zapobiega to wyrzutom insuliny, czyli bezpośrednim wpływie gospodarkę hormonalną. Obie diety powinny unikać węglowodanów przetworzonych oraz tłuszczów trans, które możemy znaleźć np. w: margarynie, ciastkach, czy wyrobach piekarniczych powodujących np. upośledzenie przewodnictwa nerwowego u dzieci. Bardzo ważny w diecie zarówno dziecka jak i dorosłego jest tłuszcz, szczególnie ten zwierzęcy np. z mleka krowiego, owczego, czy koziego. Warto zaznaczyć, aby pochodził on od krów hodowanych w naturalnym środowisku. Wskazane tłuszcze w diecie to przede wszystkim prawdziwe masło, bądź masło klarowane, smalec gęsi, olej kokosowy, czy oliwa z oliwek ekstra virgin na zimno stosowana do sałatek. Dieta malucha i dorosłego powinna być uzupełniona orzechami, pestkami, czyli – bogatymi źródłami białka oraz nienasyconych kwasów tłuszczowych i minerałów.

Tak jak dorosły dziecko musi unikać konserwantów zawartych w wędlinach, produktów wysoko przetworzonych, bogatych w dodatki powodujące alergie, czy nietolerancje pokarmowe. Dziecko obserwując rodziców, chce spożywać to samo, co dorośli. Należy, wiec wykorzystać tę chęć naśladowania i już od najmłodszych lat nakierowywać dziecko na właściwy tor. Wprowadzać posiłki urozmaicone, bogate w warzywa, mięso, by uniknąć późniejszego oporu z ich strony. W ten sposób zapewnimy dziecku prawidłowy rozwój fizyczny oraz psychiczny.