Początek wiosny to idealny moment na zadbanie o swój organizm i oczyszczenie go z toksyn. Ciągłe zmęczenie, problemy z koncentracją, szara cera, łamliwe paznokcie – to wszystko wskazuje, że ciało potrzebuje porcji wartościowych składników oraz usunięcia substancji szkodliwych. Oczyszczanie odbywa się codziennie w każdej komórce ciała, jednak zima sprzyja gromadzeniu toksyn i złogów w jelitach. Jemy bardziej kalorycznie, mamy mniejszy dostęp do świeżych owoców i warzyw, a także pijemy mniej wody, co nie pozostaje bez wpływu na nasze zdrowie. Prawidłowo przeprowadzony detoks jest bezpieczny i pomaga odzyskać dobre samopoczucie. Dzięki niemu możemy się poczuć zdrowo i świeżo.

Istnieje wiele wariantów detoksu organizmu na wiosnę. Do najbardziej radykalnych należy picie samej wody. Inne opierają się na jedzeniu tylko wybranego produktu przez 3–7 dni. Popularne jest oczyszczanie sokami i koktajlami oraz dieta owocowo-warzywna. Jednak najbardziej racjonalny sposób to dieta detoksykacyjna, która trwa od 14 do 30 dni i uwzględnia produkty wspomagające pracę wątroby i nerek, czyli głównych organów filtrujących toksyny w organizmie. Dieta pomaga łagodnie i skutecznie oczyścić organizm bez ryzyka dla zdrowia. Niezależnie od wybranego wariantu oczyszczania należy zrezygnować z alkoholu, papierosów, kawy i czarnej herbaty, a także słodyczy, żywności fast food, produktów wysoko przetworzonych, białego makaronu i pieczywa, czerwonego mięsa, potraw smażonych, soli i cukru.

Głodówka oczyszczająca

Ma wielu zwolenników, ale tak naprawdę to bardzo niebezpieczny sposób detoksykacji. Polega na piciu samej wody przez jeden dzień albo nawet przez sześć tygodni. Każda próba głodówki powinna być skonsultowana z lekarzem. Długotrwały post może doprowadzić do wyniszczenia organizmu, a także wywołuje efekt jo-jo po powrocie do normalnego odżywiania.

Dieta owocowo-warzywna

Występuje w różnych wariantach, ale najczęściej polega na spożywaniu przez 3–14 dni warzyw i owoców w postaci surowej, gotowanych na parze, gotowanych w wodzie i duszonych bez tłuszczu. Dziennie dostarcza zwykle nie więcej niż 1000 kcal.

Monodiety

Dieta jogurtowa, jabłkowa, grejpfrutowa, owsiankowa, jajeczna… To tylko niektóre z diet oczyszczających opartych na jedzeniu jednego produktu spożywczego. O ile jeden czy dwa dni jednostronnego jadłospisu nie wyrządzą szkody, o tyle długotrwałe jego stosowanie może doprowadzić do poważnych niedoborów składników odżywczych.

Detoks sokami

Zaleca wypijanie soków owocowych i warzywnych zamiast wszystkich pięciu posiłków przez siedem dni. Dzień należy zaczynać od wody z cytryną, do południa pić soki owocowe, a następnie do wieczora – soki warzywne. Na koniec dnia polecany jest napar z kopru włoskiego. Kuracji nie można powtarzać częściej niż raz na trzy miesiące.

Dieta detoksykacyjna

Stosuje się ją od 14 do 30 dni. Dopuszcza niewielkie ilości przetworów z mąki razowej, chudego mięsa, ryb i przetworów mlecznych. Dieta powinna być oparta na produktach silnie wspomagających oczyszczanie organizmu, takich jak awokado, dziki ryż, siemię lniane, natka pietruszki, jabłko, granat, grejpfrut, cytryna, burak, koper włoski, kalafior, brokuł, kapusta, rukola, czosnek i imbir. Koniecznie należy wypijać co najmniej 2 litry wody dziennie.