Śniadanie zjedz sam, obiadem podziel się z przyjacielem, a kolacje oddaj wrogowi” – czy to tylko przysłowie? Czy warto zastosować tą zasadę? Oczywiście, że tak! Śniadanie musi stanowić 25-30% dziennego zapotrzebowania na energię i koniecznie musi być pełnowartościowe. 30% osób na pierwszej wizycie dietetycznej stwierdza, że nie je śniadań, ponieważ nie odczuwa apetytu. To może być wynikiem zbyt obfitej kolacji lub zbyt później porze obiadokolacji. Może być to również kwestia przyzwyczajenia bądź „zapychania się” na czczo kawą. Należy pozbyć się złych nawyków żywieniowych! Bez śniadania spowalnia metabolizm, zmniejszają się siły oraz dochodzi ochota na podjadacze w trakcie dnia, do tego mogą pojawić się zaparcia i problemy z jelitami. To wynik spadku glukozy we krwi. Brak śniadania powoduje również zakwaszenie organizmu, ponieważ w godzinach porannych nasz organizm wydziela duże ilości kwasu żołądkowego, który bez posiłku kumuluje się w żołądku i może doprowadzić do refluksu, zgagi, wrzodów.
Pierwszy posiłek musi odpowiednio zbilansowany. Po pączku i kawie, owszem, odczujemy przypływ energii, ale tylko na chwilę. Po godzinie znów glukoza spadnie i nadejdzie zmęczenie, brak koncentracji i chęć na kolejną kawę i słodycz. Kiedy w końcu zjemy obfitą obiadokolację tłumacząc sobie, że „przecież nic nie jedliśmy przez cały dzień”, położymy się z pełnym żołądkiem spać, rano znów nie będziemy mieli apetytu na śniadanie. To błędne koło doprowadzić może do nadwagi i otyłości. Pełnowartościowe śniadanie będzie stanowiło domowe musli przygotowane z płatków owsianych, otrębów, orzechów i owoców. Płatki owsiane mają największą wartość odżywczą spośród reszty, a także więcej minerałów i witamin z grupy B. O porannej porze można również wybrać kanapki przygotowane z pieczywa razowego z piersią kurczaka i warzywami albo zdecydować się na kaszę jaglaną z owocami, która odkwasza organizm. Jeżeli rano zawsze mamy zbyt mało czasu w domu, a dzień zapchany jest spotkaniami – możemy wybrać się do jednej z pobliskich restauracji i przy zdrowym śniadaniu rozpocząć dzień. Drugą opcją jest przygotowanie śniadania wieczorem. Płatki należy zalać wrzątkiem, przykryć i zostawić na noc. Rano wystarczy dodać tylko owoce i gotowe.
Nie zapominajcie o śniadaniu. To najważniejszy posiłek! Po wyjściu z domu dzień różnie się układa, dlatego wieczorem należy pamiętać, aby ustawić budzik 10min wcześniej i sięgnąć po zdrowy posiłek. A jeśli tą czynność powtórzy się przez kilka dni – nawyk pojawi się sam.

KILKA POMYSŁÓW NA ZDROWE ŚNIADANIE:
JAGLANKA Z WIŚNIAMI I SEREM KOZIM
Ugotować na wodzie kaszę jaglaną. Dodać wydrążone wiśnie oraz kawałki sera koziego.
OMLET Z BIAŁEK Z DODATKIEM WIŚNI
3 białka zmiksować na sztywną pianę. Dodać do nich 2-3 łyżki amarantusa i wymieszać już łyżką. Piec na beztłuszczowej patelni. Kiedy omlet będzie gotowy, wyłożyć świeże wiśnie.
OWSIANKA Z AVOKADO I OWOCAMI
Ugotować na wodzie 3 łyżki płatków owsianych, dodać 2 łyżki otrębów owsianych i 2 łyżki amarantusa. Do owsianki wkroić 1/5 avokado. Na koniec obsypać świeżymi owocami: wiśniami, borówkami i śliwkami.
KASZA JAGLANA Z MOZZARELLĄ, SUSZONYMI ŚLIWKAMI I MIGDAŁAMI
Ugotować na wodzie kaszę jaglaną z 1 łyżeczką siemienia lnianego. Dodać szczyptę cynamonu i imbiru. Po przełożeniu do miseczki, wrzucić po 1 łyżce: migdałów, suszonych śliwek i mozzarelli.
ZBOŻOWE BATONIKI
Pół szklanki płatków owsianych zalać wrzątkiem (tylko lekko ponad płatki), dodać 5 łyżek otrębów owsianych i 2 łyżki siemienia lnianego. Można posłodzić stewią lub dodać 1-2 łyżki rozkruszonej gorzkiej czekolady. Poczekać aż wystrygną i wbić jajko. Przenieść wszystko do naczynia żaroodpornego i piec w 160 stopniach przez 15-20min. Kroić na batony
ŻURAWINOWE CIASTECZKA OWSIANE
mus jabłkowy z 2 średnich jabłek (szklanka), szklanka płatków owsianych, jajko, garść suszonej żurawiny (najlepiej niekandyzowanej)
Dwa średnie jabłka należy zetrzeć na mus i poddusić w garnku. Dodać żurawinę. Poczekać aż mus wystygnie i wtedy wbić jajko oraz dodać płatki owsiane. Wszystko wymieszać. Ulepić ciasteczka i piec w 180 stopniach około 15 minut.

Smacznego!