Jesień zima a dzieci chorują….

Obecność warzyw i owoców w codziennej diecie w okresie jesienno-zimowych, zarówno rodzica i dziecka jest niezwykle ważna. Nie sposób zapomnieć o potężnej dawce witamin antyoksydacyjnych pozwalających naszemu organizmowi pracować na najwyższych obrotach i uchronić się przed infekcjami. To samo tyczy się również innych produktów, np. ryb czy pełnoziarnistego chleba, które w swoim składzie ważne składniki: białko, kwasy tłuszczowe, wapń. Wewnętrzna ochrona przed infekcjami pochodzi z tego jak odżywiamy nasz organizm. Nie wystarczy tylko dbać o odpowiedni ubiór, trzeba dbać o siebie od wewnątrz.

Po pierwsze owoce i warzywa…źródło witamin…

Przede  wszystkim  wybierajmy świeże warzywa i owoce oraz te o dojrzałym kolorze, zapachu i smaku. Warzywa i owoce dzielimy na 6 grup kolorystycznych, które charakteryzują się odmiennymi właściwościami dzięki obecności witamin i składników mineralnych.

Pierwszą grupą są warzywa w kolorze białym takie jak: cebula, por, kalafior, czosnek , działają one korzystanie na układ odpornościowy wspomagając jego działanie i ochronę przed infekcjami. Szczególnie warto sięgać po kolor biały w okresie jesienno-zimowym.

Drugą grupą produktów jest kolor zielony  są to np. brokuły, fasolka szparagowa, sałata, groszek. Mają one działanie detoksykacji organizmu. Stanowią one swoisty odkurzacz zbędnych substancji w naszym organizmie. Wspomagają pracę jelit i zapobiegają zaparciom i bólom brzucha.
Kolor żółty i pomarańczowy to kolor urody, zawarte witaminy m.in. w bananach, melonach, jabłkach, marchewce poprawiają kolor skóry, wygląd włosów i paznokci. Niezbędne składniki diety u płci pięknej.
Kolor czerwony  to przede wszystkim pomidory, buraki, papryka czerwona, truskawki, maliny, czerwone jabłka. Te warzywa i owoce zawierają likopen, który wspomaga prawidłową prace serca i chroni przed chorobami układu krążenia.
Ostatnim kolorem, który jest bardzo ważny, gdyż wpływa na funkcjonowanie naszego organizmu oraz długie życie jest nerwowego, koncentracje oraz pamięć.

Owoce i warzywa dostarczają szerokiej gamy witamin i składników mineralnych, dlatego tak ważny jest ich udział w codziennej diecie. Wprowadzenie koloru do Waszej kuchni może zaowocować pozytywnymi skutkami widocznymi gołym okiem tj. poprawa koncentracji i pamięci dziecka, zniwelowanie zaparć, poprawa samopoczucia, mniejsza podatność na infekcje. Zachęcam do kolorowego jedzenia, które na pewno się opłaci.
Słonecznikowa sałatka z fetą

50    g    Ser Feta 12% tłuszczu

10    g    Słonecznik, nasion

100  g    Pomidor

35    g    Chleb żytni pełnoziarnisty

Sałata do woli

 

Pieczona dynia z ziołami
200    g    Dynia
Dynię wydrążyć, obrać, pokroić na większe kawałki, Posypać ziołami. Wstawić do nagrzanego do 190 stopni C piekarnika i piec ok. 30 minut.